Att söka jobb

Det är verkligen en konst att söka jobb. Iallafall i Göteborg.
Först måste man ha ett perfekt cv, det viktigaste är hur man skrivit det. Man kan ha hur mycket erfarenhet som helst men har man skrivit det dåligt så blir chanserna dåliga med.
Sen måste man skriva ett über bra personligt brev, man får inte starta med fel mening för då kommer personen som läser det slänga mejlet direkt och gå vidare med alla andras mejl.
Sen om man lyckas få intervjun, ja då måste man vara bra på att gå på intervju med. Så då får man gå kurser eller bara se till att få komma på många intervjuer så man lär sig hur man ska prata och vara för att få jobbet. För det räcker inte att gå dit och köra på "jag ska vara mig själv".
Det är helt galet faktiskt.
Jag räknade lite på hur många de kommer intervjua på det stället jag var på igår. Det blir runt 500pers! Helt seriöst, fatta hur många som sökt jobbet innan då? Eftersom de redan uteslutit massor som inte kommer få gå på intervju.
När jag var på intervju i Jönköping skulle han intervjua runt 10pers. Helt sjukt skillnad ju..?

Hur som helst så fick jag ialf knopat ihop en bra ansökan nyss så jag fick sökt ett jobb. Jag har nästan inte sökt något sen jag flyttade hem så det känns välldigt bra nu, nu har jag börjat igen liksom. Jag är sjukt glad för att jag fick jobbcoach så man kände sig peppad att försöka igen.
För man tappar verkligen suget här när man söker hur mycket jobb som helst men nästan ingen svarar.
Pratade med en gammal kompis igår som berättade att han sökt över 80jobb utan ett enda svar. Hur nedslående är inte det då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0