Betyg, tidigare eller aldrig

På aftonbladet ligger en artikel om när man ska börja sätta betyg i skolan. Läs den här
Personligen tycker jag att man ska börja sätta betyg så tidigt som möjligt. Eller ja okej, inte i lågstadiet men från 4an och uppåt tycker jag att man ska ha betyg.
Då har man ju gott om tid att jobba upp betygen, dessutom är det lättare att sätta upp mål för sig själv.
När jag gick i mellanstadiet bad nästan alla i min klass om att vi skulle få riktiga betyg på proven vi gjorde. Ibland fick vi det, men det var alltid bara på "skoj".
Jag tycker det är kasst att de som bestämmer alltid går efter de elever som har det svårt i skolan. Är man duktig får man nästan skit för det.
Mycket snack om att man inte ska sätta press på barnen, men vart kommer man i världen utan lite press?
Alla vet ju ändå ungefär hur man ligger, så varför inte få det på papper?
Jag kommer aldrig glömma Matte B lektionerna i gymnasiet, både jag och Moa har bittra minnen därifrån.
Jag och Moa fick höra från läraren att det var hans fel att vi inte fick det betyget vi siktat på eftersom han inte gett oss tillräckligt svåra uppgifter utan istället bara satsat på de som inte klarade sig lika bra. Missförstå mig inte det är självklart att de som har svårt för det behöver mer hjälp, men det är faktiskt väldigt vanligt att om man klarar sig så får man inte den hjälp man behöver för att ta sig ännu längre.
Läraren talade om för mig och Moa att om vi gjorde den sista uppgiften tillräckligt bra skulle vi få det betyget vi hade jobbat för. Vi gjorde ett sjukt bra jobb. De andra lämnade in en halv a4, jag och Moa lämnade in 3-4a4 var. Sedan kom svaret att den uppgiften inte skulle betyda så mycket ändå för det var synd om dom som inte orkat bry sig om den.
Straffad för att man är duktig känns ju rätt fail.

Vänstern ville tydligen slopa betygen helt, istället byta ut det mot ett papper om att man läst utbildningen. Men hur kommer man in på gymnasiet då? Då spelar det ju ingen roll att man sliter sönder i skolan för att bli duktig om man ändå inte verkar ett dugg bättre än de där personerna som sket i det totalt, om man ändå slutar skolan med exakt samma papper.

Kommentarer
Postat av: Sara

Haha, men så är det vänsterpartiet vi talar om... De tycker ju att alla ska vara lika. Då kommer alla svenskar bli totalt okunniga för man orkar ju inte direkt arbeta hårt om man inte måste så att säga. Men det är ju ungefär det vänstern vill, att alla ska bli likvärdiga. Lika mycket pengar, lika möjligheter. Eran lärare var nog vänster ;)

2010-05-19 @ 14:16:46
URL: http://sarajohansson.nu
Postat av: moa

Våran lärare var nog riktigt vänster som Sara sa , :P Haha JAg tycjer det var helt sjukt det han sa till oss, jag har med tänkt på det nu två år efter det liksom, hur sjukt var inet det ?!? JAg tycker med att betyg från 4 hade vart en bra idé , då känner man ju inte samma press när man är van vid det och som du säger då vet man ju helt plötsligt vad man kanske behöver öva mer osv.



Imorgon e det garden Party!! :D Vi kan höras imorgon för jag antar att du inte hittar ordentligt, dock finns hitta.se, men jag kanske kan möta dig på Göta platsen eller så , beror på hur mycket jag har att göra :P

2010-05-19 @ 23:54:58
URL: http://tjugosjundenovember.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0